Familiebedrijf Pintafish: eerlijke, duurzame vis voor huidige en toekomstige generaties

Wout is samen met zijn broer Jan en vader Wim Versteden zaakvoerder van het Belgisch familiebedrijf Pintafish. De duurzame keten staat bij hen centraal. Hun unieke werkwijze onder het motto ‘if you want it fresh, buy it frozen’ is een effectieve bijdrage in de oplossing voor de overbevissing en voedselverspilling.

 

Duurzame vis

“Mijn vader Wim had vroeger een vleesbedrijf. Maar toen hij zo’n 20 jaar geleden over de slechte toestand van de zee las, en de negatieve impact die de visserij hierop had, nam hij een radicaal besluit. Hij besloot om zich in te zetten voor goede, duurzame vis”, vertelt Wout. De zoektocht hiernaar verliep moeizaam. Via het Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek kwam Wim in 2011 in contact met enkele Belgische vissers die openstonden voor dit duurzame en korte keten initiatief. Niet veel later werd Pintafish officieel geboren. Tegenwoordig werkt de organisatie zelfs samen met duurzame vissers uit Nederland en Engeland. 

Zonen Wout en Jan werkten al van jongs af aan sporadisch samen met hun vader. “Toen ik 19 jaar was heb ik vrij snel na het afstuderen een job in het bedrijf gekregen. Ik deed vooral het onderhoud en bracht bestellingen weg. Mijn broer Jan studeerde toen nog, maar enkele jaren later kwam ook hij in ons familiebedrijf terecht”, aldus Wout. 

 

PINTAFISH

 

De seizoenspakketten van Pintafish

Wim merkte algauw dat een deel van de vissen die gevangen werd, niet verkocht geraakte. De zogenaamde ‘bycatch’ of bijvangst vormt een gigantisch probleem in de wereldwijde visvangst. De oplossing van Pintafish? Seizoenspakketten: “Op de visveiling kopen we in wat niet verkocht wordt. Zo krijgt de visser alsnog een eerlijke prijs en wordt goede vis niet zomaar verspild”, legt Wout uit. “De klant weet op voorhand niet wat er in zo’n seizoenspakket zit, maar het zijn altijd vissen die toegankelijk zijn. Alle soorten vis zijn welkom op voorwaarde dat ze in het juiste seizoen en op de juiste plaats gevangen zijn.” Deze werkwijze van Pintafish waarbij ze ook onbekende, minder populaire vissen aan de man brengen zorgt voor een daling in de vraag naar de populaire, overbeviste soorten

Andere vissersbedrijven en organisaties uit onder andere Amerika en Afrika vragen naar hun advies en werkwijze, knowhow die Pintafish met veel plezier deelt. “Een groot compliment voor je bedrijf is eigenlijk ook dat je overbodig zou kunnen worden. Maar dat zit er niet direct aan te komen.”

 

Wild- en kweekvis

De familie Versteden durft ook beslissingen nemen die tegen de economie ingaan. Zo verwijderden ze één van de populairste kweekvissen uit hun assortiment: de zalm. Na wat onderzoek over de negatieve aspecten van kweekvis en de overbevissing van zalm besloten de drie zaakvoerders om het aanbieden van de populaire vis te stoppen. “Onze klanten vonden dat een goed idee, maar vroegen wel naar een ander, duurzamer alternatief. Dit hebben we uiteindelijk gevonden in Alaska en deze zijn we ook persoonlijk gaan bezoeken”, aldus Wout. “Wij kiezen steevast voor seizoensproducten en durven ook zeggen dat er een populair product uitgaat, ook al kan dat economisch wel eens snijden.”

 

PINTAFISH

Pintafish kiest steevast voor seizoensproducten

 

Oplossing voor overbevissing

Het is niet enkel de verantwoordelijkheid van de consument om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook dat van de vissers en verwerkers. Die filosofie volgt ook Pintafish. Ze gaan zoveel mogelijk voedselverspilling tegen en laten niets verloren gaan. Zo worden na aankomst de vissen meteen gefileerd en ingevroren. Het afval van de vis verwerken ze tot visolie. “Wanneer je vis invriest kan je ook buiten het vangstseizoen je assortiment op duurzame wijze blijven aanbieden. Door resoluut voor diepvries te kiezen kan je versheid garanderen”, verduidelijkt Wout. “De mens heeft eigenlijk de illusie dat diepvries niet vers is, terwijl wij onmiddellijk na de vangst alles invriezen, en niet slechts het overschot dat niet verkocht geraakte. If you want it fresh, buy it frozen.”

 

Volgende generaties

Pintafish onderhoudt daarnaast ook samenwerkingen met verschillende duurzame organisaties zoals Slow Foods, ILVO (Instituut voor Landbouw- en Visserijontwikkeling) en LIFE (Low lmpact Fisheries Europe). Ze gaan de discussie aan en zorgen zo voor een duurzamere toekomst, met focus op de volgende generaties. “Door op een andere manier met je grondstoffen om te gaan kan je nog vis hebben voor de volgende generaties. Als je nu alles maar kortzichtig opvist en niet verder kijkt, dan blijft er niets meer over”, verduidelijkt Wout. “Wij staan voor fair fish: fair naar zowel de consument als de producent als naar de komende generaties toe.”

 

Samenwerking met Boeren & Buren

Sinds 2015 werkt Pintafish al samen met Boeren & Buren. Hun producten vind je op maar liefst 85 Buurderijen terug! Ook de samenwerking verloopt heel vlot, vertelt Wout: “Je leert eigenlijk heel veel mensen kennen op de Buurderij bijeenkomsten, wat zeer positief is. Een ander leuk punt is ook dat Boeren & Buren echt gaat meedenken met ons. Het is fijn dat je met mensen rond de tafel kan gaan zitten die outside of the box denken, ook binnen het bedrijf zelf. Dat zorgt ervoor dat je in een heel open sfeer kan ondernemen. Ook wanneer er nieuwe producten in ons assortiment komen kijkt Boeren & Buren mee naar de beweegredenen erachter”, zegt Wout. Met de Buurderij Verantwoordelijken verloopt de communicatie ook zeer goed: “Zij kunnen niet altijd op de plaats en het uur van levering aanwezig zijn, maar dan denken zij mee zodat wij de levering toch tot een goed einde kunnen brengen.”

 

Pintafish

Op de foto zie je Wout (L) en Jan (R)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ga net zoals Pintafish voedselverspilling tegen met deze tips voor thuis, of kies voor een lekker seizoensgerecht!

Als je onze artikels leuk vindt, laat het ons dan zeker weten op onze Facebook pagina. Ontdek Boeren & Buren hier..

Comments

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *