Deze zomer gingen we langs bij enkele gemotiveerde Producenten uit ons netwerk. Lees hier het verhaal van Alain en zijn ‘Chèvrerie du Cadeau’.
Het verhaal van de Chèvrerie du Cadeau begint in 2008. Alain Philippon, productiemanager, wil de industriële sector verlaten en de oude boerderij van zijn ouders overnemen. Zijn vrouw en kinderen besluiten mee te doen aan het avontuur.
Met slechts een paar geiten begint het avontuur. Twaalf jaar later heeft de geitenboer al meer dan 80 geiten en fokt nu koeien, en binnenkort kippen. Het aanbod is heel divers: van de traditionele kazen, yoghurts en smakelijke quiches, tot meer gedurfde producten zoals geitenmelkijs.
De familie Philippon maakt er een erezaak van om aandacht te hebben voor hun klanten en zich aan te passen aan hun eisen. Alain draagt transparantie tegenover zijn klanten hoog in het vaandel:
“Mensen willen steeds meer begrijpen van waar alle producten komen en hoe deze worden gemaakt. Daarom kan elke klant mijn boerderij bezoeken om de koeien en geiten met eigen ogen te zien. Verkopen via de korte keten is dan ook een evidentie. 100% van de producten kan je lokaal kopen: via de hoevewinkel, een lokale slagerij, delicatessenwinkels, traiteurs… en natuurlijk Boeren & Buren. Alles wordt in België geproduceerd en verkocht.”
La chèvrerie du Cadeau x Boeren & Buren: de kracht van het lokale.
Alain hoorde over Boeren & Buren via een Buurderij-Verantwoordelijke die enkele jaren geleden contact met hem opnam, sindsdien is hij verkocht aan het project.
“Mijn producten zijn nu aanwezig in meer dan twintig bijenkorven in en rond Brussel. Het is een perfect huwelijk tussen onze 2 initiatieven, want we hebben de liefde voor lokale en goede producten gemeenschappelijk.”
Om het evenwicht te vinden tussen ‘lokaal blijven’ en het volgen van de vraag, klopt het hele gezin lange uren. De dagen beginnen om zes uur en eindigen meestal om tien uur ’s avonds. Elke avond worden de leveringen voor de Buurderij-bijeenkomsten van de volgende dag voorbereid (behalve zondagavond, deze is heilig) .
Het milieu en de agro-ecologie, twee fundamenten van de Chèvrerie du Cadeau
La chèvrerie du Cadeau is al enkele jaren bijna helemaal voedselonafhankelijk. Zo heeft de familie een weide waar ze het hooi maaien en aan hun dieren voeren. Hoewel ze nog steeds granen en mineralen -voor vitaminen- aankopen, proberen ze altijd de voorkeur te geven aan ruilen. Zo ruilt Alain met zijn zwager stro in ruil voor mest. Dicht bij de natuur blijven zit in de familie!
Het ecologische karakter vinden we ook terug in de verpakkingen. Plastic wordt zo veel mogelijk vermeden en de producten komen in recyclebare kartonnen potten. Afvalvermindering en ecologische verpakkingen. Ze hebben bijna geen plastic verpakkingen meer, alleen nog maar recyclebare kartonnen doosjes.
Tot slot heeft de Chèvrerie du Cadeau, net als vele andere Producenten in de korte keten, een ware opstoot meegemaakt tijdens de lockdown. De familie is er trots op dat er sinds begin maart weer belangstelling is voor lokale producten.
“We hopen dat de belangstelling voor lokale producten in de toekomst zal blijven groeien. Wij hebben veel nieuwe ideetjes en projecten!”
Zin in gekregen in een lekker kaasje? Bekijk het aanbod van Alain op de Buurderij. Levert hij niet tot bij jou? Dan kan je altijd eens zelf zijn boerderij gaan opzoeken, hij geeft je graag een rondleiding.
Dit interview vond plaats in het kader van de campagne #dagboer/#jourfermier. Met deze campagne zet Eatmosphere seizoensboeren die investeren in een agro-ecologische aanpak op de voorgrond. Dit zijn boeren die duurzaam produceren: lokaal, met de natuur en de kringloop mee. Met respect voor de rechten, de kennis en de noden van de mensen die het produceren. Lees meer over #dagboer/#jourfermier.
Comments