COVID-19: VERANDERENDE EETGEWOONTEN EN DE ‘BOOM’ VAN DE KORTE KETEN

“Boer vindt korte weg naar klant”, “Rechtstreekse verkoop bij boeren verdrievoudigt”, “Buurderijen populair dankzij corona”. Het zijn maar enkele koppen die de afgelopen weken de kranten sierden. Boeren & Buren zag, net als andere korte keten initiatieven, de verkopen stijgen als nooit tevoren in deze crisisperiode. Maar hoe zien deze veranderende eetgewoonten eruit? En vooral, wat na deze ‘boom’?

Buurderij-Verantwoordelijke Ilona stelt het zo: «Ik ben benieuwd of de groei op de Buurderij en in de Korte Keten, een duurzame groei is. Zullen de nieuwe Buren er ook nog in het najaar zijn? Het is nu dat wij de groentjes moeten zaaien voor in de herfst.»

Om onze nieuwe Buren beter te leren kennen organiseerden we een grootschalige enquête. Maar liefst 2201 Buren die bestelden tussen 6 april en 17 april antwoordden op onze vragen. In dit blogartikel zoomen in op de laatste trends die ons netwerk vaststelt en analyseren we de resultaten van de enquête.

De corona-periode: een ongeziene periode voor de korte keten

We denken met Boeren & Buren al jaren na over manieren om de Vlamingen warm te maken om bewuster te kopen en eten, met o.a. de jaarlijkse Week van de Korte Keten. Nu zien we plots de verhoopte sprong voorwaarts:

  1. Het aantal bestellingen is meer dan verdubbeld in de Belgische Buurderijen.
  2. Mensen eten meer thuis, dus stijgt ook het gemiddelde winkelmandje (met 36%).
  3. Meer dan 8000 nieuwe klanten in België hebben voor de eerste keer besteld bij een Buurderij in hun buurt, meer dan 60.000 in heel Europa. Inderdaad, we zijn ook actief als netwerk in Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland, Spanje en Nederland!
  4. Het aanbod wordt telkens zo lokaal mogelijk gezocht: de afstand die de producten afleggen ‘van veld tot bord’ bedraagt gemiddeld 16 km in Vlaanderen; vooral voor grotere steden moeten de Boeren dikwijls wat verder gezocht worden.
  5. We hebben al 46 nieuwe Boeren en ambachtelijke Producenten mogen ontvangen in ons netwerk sinds de start van de coronamaatregelen. In Europa vinden zo al meer dan 500 Producenten de weg naar ons.

Deze producten eten we het liefst : het meest gekocht op de Buurderij

Eieren, wortels, bloem, kip, de winkelmandjes van de klanten van Boeren & Buren zijn goed gevuld. Dit is de top vijf van de sterkste stijgers onder de verkochte producten in de Buurderijen tijdens deze quarantaine:

  1. eieren van vrije uitloop
  2. hoevekip
  3. verse artisanale pasta
  4. asperges
  5. wortelen

De best verkochte producten op dit moment zijn kazen, aardappelen, runds- en varkensvlees, bereide gerechten en yoghurt. Ook eieren, appels, witloof, brood en sla doen het nu goed op de Buurderij. Qua voorkeuren, zijn de best stijgende productcategorieën:

  1. confituren, honing en compotes
  2. fruit en fruitsappen
  3. snoepgoed en chocolade

Terwijl er voor sommigen meer tijd is om te sporten en gezond te eten, gaan anderen net weer meer snoepen, zo blijkt.

Nieuwe eetgewoonten tijdens de quarantaine

We wilden deze nieuwe eetgewoonten beter begrijpen. Dit zijn de resultaten van onze bevraging:

  1. De belangrijkste reden voor nieuwe klanten om nu bij de Buurderij te bestellen, is om de lokale producenten te ondersteunen (55%).
  2. Veiliger dan in de supermarkt‘, is bij nieuwe klanten de tweede meest aangehaalde beweegreden (17%). Dat komt door de beperking van het aantal contacten via online verkoop.
  3. Voor de bevraagde Buren is deze periode vooral een goede gelegenheid om gezonder te eten (52%) en om nieuwe producten en smaken te ontdekken (51%).

Nieuwe Buren aan het woord

In bijna 1000 persoonlijke getuigenissen vertellen de Buren hoe zij deze bijzondere periode beleven. Een selectie.

  • « Ik zoek nu gerechten die passen bij het aanbod van de Buurderij, dus, leer ik meer koken volgens de seizoenen. » M.H. uit Deurne.
  • « De kwaliteit van de groenten en het fruit is echt geweldig. De groenten en fruit in de supermarkt hebben bijlange niet die smaak en kracht/versheid. Ik denk vanaf nu bij jullie te blijven bestellen. » A.N. uit Berchem.

Dat het — met een knipoog — niet voor iedereen gemakkelijk is in de quarantaine keuken, blijkt uit deze antwoorden:

  • « Wij eten meer… » (anoniem) of nog « Altijd honger… » N.H. uit Hasselt.
  • « We eten wat meer chocolade dan gewoonlijk, door het stresserende thuiswerken met twee kleine kindjes 🙂 » L.K. uit Kessel-Lo.
  • « Ik ging 360 keer per jaar op restaurant. Nu kook ik zelf al 25 dagen op rij. » (anoniem)

En (n)u?

Wat gaat er gebeuren met deze nieuwe gewoonten wanneer de coronamaatregelen geleidelijk aan worden versoepeld? Dat is de hamvraag. Bijna alle ondervraagden (97%) hebben in ieder geval de intentie om regelmatig (50%) of af en toe (47%) te blijven bestellen via Boeren & Buren. Om de lokale producenten te blijven steunen (90%), omwille van de smaak en kwaliteit van de producten (55%) en omdat ze kraakvers zijn (44%), worden aangehaald als voornaamste redenen.

Een ding staat vast: de Boeren boeren voort – en de Buren appreciëren dit. Laat ons samen deze gezonde lokale economie draaiende houden?

Als je onze artikels leuk vindt, laat het ons dan zeker weten op onze Facebook pagina. Ontdek Boeren & Buren hier..

Over

Wannes

Wannes

Wannes is de communicatie-en marketingverantwoordelijke van Boeren & Buren.

Comments

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *