Steun duurzame landbouwprojecten met fondswervingsplatform Miimosa

Ken je Miimosa al? En nee, we hebben het niet over je favoriete brunchdrankje. Miimosa is een digitaal fondswervingsplatform uit Frankrijk dat zich focust op duurzame initiatieven in de voedings- en landbouwsector. Landbouwers krijgen dankzij het platform de kans om hun lopende of nieuwe projecten voor te stellen aan een breed publiek en ze krijgen via deze weg ook toegang tot financiële middelen. 

 

Wegens groot succes op de thuismarkt breidde Miimosa zo’n drie jaar geleden uit naar België. We spraken met Caroline Jonckheere, Country Manager bij Miimosa, over de vele mogelijkheden die dit platform te bieden heeft.

 

Oprichting fondswervingsplatform Miimosa

Miimosa werd opgericht in 2015 door Florian Breton. Het doel van Miimosa is om de landbouwindustrie te versnellen, zowel op socio-economisch als ecologisch gebied. “Daarnaast wil Miimosa ook opnieuw contact leggen tussen privébedrijven, burgers en landbouwers”, vertelt Caroline. “Vandaag de dag stellen burgers zich niet meer voldoende de vraag wat ze consumeren en waar het vandaan komt.” Miimosa werkt met twee soorten crowdfunding: het algemene bekende reward based crowdfunding en crowdlending, een nieuwer systeem.

 

Crowdfunding

“Op dit moment hanteren we in België alleen maar het systeem van reward based crowdfunding. Dit houdt in dat burgers via ons platform geld gaan doneren aan producenten en dat ze er op termijn ook iets voor in de plaats krijgen”, aldus Caroline. “Dit kan zowel een product, dienst als ervaring zijn.”

Wanneer je een crowdfunding campagne wil opstarten is één van de vereisten natuurlijk dat er een link moet zijn met de landbouw- of voedingssector. “Ook moet er een wil voor transitie zijn. We gaan altijd zien of het project duurzaam is.” Een andere voorwaarde om zo’n fondswervingscampagne op te starten is dat er een specifieke invalshoek moet zijn. “In het algemeen wordt deze manier van fondswerving vooral gebruikt voor nieuwe projecten. Het mag zeker ook een bestaande activiteit zijn waarvoor je financiële hulp zoekt, maar je moet mensen dan wel kunnen motiveren en hen bij je project kunnen betrekken. Je kan niet zomaar zeggen dat je al twee jaar bestaat en gewoon nog wat extra geld nodig hebt. Mensen gaan dit dan niet ondersteunen”, aldus Caroline.

Bij veel reward based projecten gaat het ook om een voorverkoop. “Het product is nog niet geproduceerd maar de campagne wordt dan opgezet om de productie hiervoor te kunnen financieren”, legt Caroline uit. Het voordeel? “Wanneer je een product in voorverkoop koopt zal dit meestal veel goedkoper zijn dan wanneer het product echt gelanceerd wordt.”

 

Crowdlending

Naast reward based crowdfunding heb je in Frankrijk ook de optie crowdlending. “Bij crowdlending lenen burgers geld aan boeren aan een bepaalde rentevoet en vervolgens wordt deze rente, afhankelijk per project, maandelijks of jaarlijks uitbetaald”, legt Caroline uit.

Het crowdlending systeem bestaat al drie jaar in Frankrijk maar Caroline is momenteel druk bezig om dit ook te kunnen lanceren in België. Je kan dit blijven opvolgen via de website en social media kanalen van Miimosa. “Je kan nu alvast investeren in Franse projecten, maar het is natuurlijk toffer om projecten te financieren uit je eigen buurt.”

Fondsenwerving Miimosa

 

Voordelen van fondswerving voor de producent

Er zijn voor de producent verschillende voordelen verbonden aan het opstarten van zo’n crowdfunding campagne. “Wanneer je een campagne lanceert op Miimosa krijg je naast financiële middelen ook extra zichtbaarheid voor je bedrijf en ontvangt je project een grote commerciële boost”, legt Caroline uit. Bij het opstarten van zo’n campagne en fondswervingspagina kan je rekenen op veel steun van Miimosa. “Wij coachen en begeleiden producenten en leggen ze uit hoe een crowdfunding campagne juist werkt. Daarnaast gaan wij ook mee nadenken over hoeveel geld de producent nodig heeft en denkt te kunnen inzamelen.”

Overweeg jij als producent de transitie naar een duurzamere teelt? Ook dit is mogelijk via Miimosa crowdfunding: “We hebben regelmatig boeren die een campagne lanceren om hun huidige teelt om te zetten naar een biologische teelt. Het kost namelijk best wel wat geld om die transitie op gang te brengen.”

In het geval van crowdlending gaat Miimosa voor de producent op zoek naar investeerders die in het project geloven en hierin willen investeren. “Ik denk dat crowdlending ook zeer voordelig kan zijn voor producenten die een groot project willen opstarten. Reward based crowdfunding is dan niet geschikt omdat ze grotere bedragen nodig hebben. Het kan ook altijd zeer interessant zijn om de twee soorten crowdfunding campagnes te combineren”, aldus Caroline.

 

Voordelen van fondswerving voor de consument

Miimosa is niet alleen interessant voor de producent maar ook voor de consument. “Wanneer burgers ervoor kiezen om geld te doneren aan een reward based crowdfundingcampagne krijgen zij in ruil hiervoor een beloning”, legt Caroline uit. Op de projectenpagina op de website van Miimosa vind je verschillende initiatieven terug. Na het kiezen van een project word je naar de fondswervingspagina gebracht. Hier lees je meer over het project, hoeveel kapitaal ze willen inzamelen en wat ze juist gaan doen met de donaties. “Rechts op de pagina vind je de verschillende beloningspakketten terug. Wanneer je deze koopt steun je de producent met zijn duurzaam project.”

Daarnaast heeft ook crowdlending (financiële) voordelen voor consumenten. Miimosa wil met crowdlending de burger overtuigen om wat minder geld op hun spaarrekening te zetten en in de plaats daarvan geld op Miimosa te investeren. “Je loopt wel een risico als je geld investeert, maar het resultaat is véél hoger. Zo is de rente op Miimosa gemiddeld 4%. Dit wel op een gemiddelde duur van vier jaar. Voordat je kan en mag investeren moet je een vragenlijst invullen om aan te tonen dat je wel op de hoogte bent van het risico.”

 

Duurzaamheid

Net zoals Boeren & Buren streeft Miimosa voor duurzame landbouw en duurzaam consumeren. “Wat bij Boeren & Buren centraal staat is het lokaal delen en samenwerken, en dit is bij Miimosa ook ons doel. Een deel van de landbouwtransitie is ook om meer op lokaal niveau te gaan produceren en consumeren. Daarnaast lijkt crowdfunding mij ook zeer interessant voor jullie Producenten en Buren.”

Zelf een duurzaam project steunen? Ontdek alles op de site van Miimosa.

Fondswervingsplatform Miimosa

 

Ken jij deze andere duurzame partners al?

Als je onze artikels leuk vindt, laat het ons dan zeker weten op onze Facebook pagina. Ontdek Boeren & Buren hier..

Over

Wannes

Wannes is de communicatie-en marketingverantwoordelijke van Boeren & Buren.

Comments

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *