Chill met die schil

Woudloperskeuken, het was één van mijn favoriete activiteiten op zomerkampen, als welpje in de scouts. Hoe kon het ook anders, als perfecte combinatie van Vuurtje-Stook, Vuurtje-Pook en dingen op het vuurtje gooien. Bijkomend niet onbelangrijk voordeel was: een strikt minimum aan afwas. En alsof dat nog niet genoeg was, moesten er die dag geen tien kilogram aardappels geschild worden. Want op een woudloperskeuken eet je je patatten met de schil eraan! Wisten wij als welpjes veel dat we die dag aanzienlijk meer vezels, vitamine K, potassium en ijzer binnenkregen als op ‘normale’ dagen.

De voordelen van je aardappelen niét te schillen zijn ondertussen zodanig gemeengoed geworden dat een mens zich afvraagt waarom in de meeste keukens aardappels nog steeds prematuur hun jasje verliezen. Want zelfs voor de bereiding van puree mag de schil gerust blijven. Het komt de textuur  ten goede, én zorgt voor een natuurlijke bijdrage van zouten, waardoor er minder moet gestrooid worden met het zoutvat. Aardappels schillen? Niet meer dan een slechte gewoonte dus. Nooit meer doen!

Maar genoeg over aardappelen. Hieronder vind je vier soorten groenten en vier soorten fruit die je in het vervolg beter altijd in hun schil laat. (Of waarvan je het toch minstens eenmaal moet geprobeerd hebben.)

Wortel. Net als bij aardappelen kan je bij een wortel gewoon de resten aarde afspoelen en consumeren. En, oh verrassing, al het goede van wortels is in een veel hogere concentratie aanwezig in de buitenste rand – van een echte schil kan je bij wortelen immers niet spreken.


Komkommer. Bij komkommer merk je hoezeer het schillen van groenten een aangeleerde bezigheid is. Sommige mensen schillen komkommer altijd, terwijl anderen al heel hun leven komkommerschijfjes eten met het groene randje er nog aan. En dat is natuurlijk the best way to go: de concentratie silicium – die ervoor zorgt dat huid, haar en nagels blinken – is veel hoger in de schil.

Aubergine. De donkere paarse kleur van de aubergine schil is een duidelijke indicator dat, in vergelijking met het bleke binnenste, het beste aan de buitenkant zit. Die kleur wordt immers veroorzaakt door de aanwezigheid van de sterke anti-oxidant Nasunin, een jager op vrije radicalen, die in verband wordt gebracht met kankerwerende eigenschappen.

Ajuin. Ok, de schil van uien is op zich natuurlijk niet eetbaar, of toch niet op een enigszins aangename manier. En dat is heel erg jammer, want boordevol quercetine, één van de krachtigste natuurlijke anti-oxidanten die cholesterolverlagend werkt, en de remming van histamine, een stof die allergische reacties veroorzaakt. Hoe krijg je die stof vanuit uienschil in je bord? Door uien mét schil te gebruiken tijdens het trekken van bouillon bijvoorbeeld!

Appel. OK, het is niet eenvoudig om kinderen appel te leren eten met de schil aan, maar misschien toch maar zo gauw mogelijk mee beginnen. Een derde tot de helft van alle nuttige stoffen zit bij een appel in de schil. Ook de quercetine uit ajuin schil is overvloedig in appelschil aanwezig. Nog andere studies leggen het verband bloot tussen stoffen aanwezig in appelschil en een verlaagde kans op obesitas.

Kiwi. Ook hier geldt: hogere concentraties van alles wat goed is in de schil. Geen zin in die haren in je mond? Die kan je er makkelijk afschrapen zonder dat je de vitamines meeneemt.

Banaan. Vezelrijk én propvol potassium, de anti-oxidant luteïne (die de schil haar gele kleur geeft) en tryptophane, een aminozuur dat de serotonine aanmaak in het lichaam stimuleert. Je wordt er met andere woorden blijer van. Maar hoe eet je in godsnaam bananenschil? Met schil en al in een bananenshake of voor bananenbrood! Tip: hoe rijper de banaan, hoe beter eetbaar de schil, want zachter, zoeter en makkelijker te kauwen. Ideaal is de schil van overrijpe banaan, dus hoe bruiner, hoe beter.

Citrus. Deze laatste is licht controversieel. De schil van een sinaasappel bevat tweemaal de hoeveelheid vitamine C als de rest van de vrucht. Helaas is de schil van gelijk welke citrusvrucht superbitter en niet echt smakelijk. Geraspt op bijvoorbeeld een slaatje of een ijscoupe kan de bitterheid echter een speciale touch geven aan je culinaire creatie. Maar toch heel erg opgepast: de schil van citrusvruchten lijkt structureel heel hard op een spons, wat ervoor zorgt dat de pesticiden die gebruikt worden bij de grootschalige kweek ook na zorgvuldig wassen in de schil aanwezig blijven. Zelfs een kwartje in een frisdrank of een thee citroen is eigenlijk niet helemaal onschuldig. Voor citrusvruchten geldt dus, meer dan voor gelijk welke groente of fruit uit deze lijst: Go bio!

0

Als je onze artikels leuk vindt, laat het ons dan zeker weten op onze Facebook pagina. Ontdek Boeren & Buren hier..

Over

jangoeminne

jangoeminne

Jan is freelance copywriter http://www.detekstzetter.be

Comments

  1. Met de schillen van tal van groenten, zoals wortelen en knolselder kan je lekker groentezout maken. Beter dan het selderzout uit de winkel!

  2. Ik ben kankerpatient, geopereerd pancreas. Na 23 maanden stabiel is mijn grootste probleem bloedarmoede, verdraag geen ijzertabletten of baxters, moet dus mijn tekorten ophalen via voeding.. Kan iemand mij raad geven om deze zware tekorten te kunnen aanvullen via gezonde verse voeding. Ik hoop om via uw steun mijn leven terug op de rails te krijgen. Grtjs, Marie Claire, 71 jaar. Graag antwoord via mail, geen soc. media.

  3. Niet allen kruidenzout, maar ook bouillon zoals de worteltjes van prei en alles wat je anders op de compost hoop gooit.

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

FACEBOOK
INSTAGRAM